21 februari 2018

Det pågår ett krig i min kropp - Recept på "Semmel"pannkaka ( lchf )

( Inlägget innehåller reklam annons från Gymgrossisten.com )
I måndags körde jag ett lätt benpass med lätta vikter och 3 x 10 rep.
Började med att promenera ner till gymmet som tog ca 20 minuter och sedan gick jag på löpbandet i 15 minuter. So far so good tänkte jag, men sen kom stickningarna.
Händerna och ansiktet sticker och det känns som bubbelvatten, väldigt obehaglig känsla faktiskt och därefter kom huvud och nackvärken.
Men jag gav inte upp... gick totalt 15 minuter på bandet och sedan körde jag lår och nedre delen av ryggen.

Fortsatte sedan med övningar på en pilatesboll som jag fått av sjukgymnasten.
Benböj och benlyft. Här börjar jag bli smått yr och tappar balanser väldigt ofta, men det var bara att köra på, jag är ju otränad liksom.
Benpress är den absolut roligaste övningen jag vet, så den körde jag också, på väldigt låga vikter.
49,5 kg liksom .. hallåå, eller ? :)
Slutade träningen med rumplyft och 5 minuters cykling.
Total tid på gymmet blev ca 50 minuter. WOHOOO, jag vågade !

Känner mig nöjd över måndagens träning, så glad trots att jag fick huvudvärk, stickningar bakom ögonen och på kinderna. Konstiga ryckningar har förföljt mitt vänstra öga sen måndags.
Men det hör säkert till rehabiliteringen, det tar tid att komma igång igen!

Idag är det onsdag och jag har varit hos psykologen och lättat på mitt hjärta lite, det kändes bra eftersom det pågår en hel del i min kropp och familj just nu.
Sjukgymnasten ringde precis och checkade av läget efter måndagens träning och jag ska fokusera på att träna 1 gång i veckan tills jag känner att det funkar smidigt utan konstiga värkpåslag mm.


"Semmelpannkaka"

När jag kom hem idag så blev jag så sugen på en semla, tänkte åka och köpa mig ett par stycken men åkte istället hem fortare än fortast och gjorden en "semmelpannkaka".
Den smakade mömsigt!! 
RECEPT:
Det går utmärkt att utesluta sötningen helt om man vill 
.
Pannkaka:
1 ägg
2 msk mandelmjöl
2 msk grädde
2 stevia droppar med vaniljsmak
½ msk fiberhusk
½ tsk bakpulver
1 krm kardemumma
Vispa ihop allt och låt svälla en minut innan du steker en tjock pannkaka på medelhög värme.
.
.
Mandelmassa:
2 msk mandelmjöl
1 tsk grädde
1 droppe Stevia vanilj
1-2 droppar bittermandelarom

Toppa med grädde och kanel
LYCKA TILL !



Inga kommentarer: