05 december 2013

Skillnad på psykologsköterska, beteendevetare och psykolog ?

Idag har jag börjat packa lite inför resan, det känns både roligt och tungt, men jag vill hoppas och tro att det kommer att gå bra.

I några dagar (igen) har jag haft riktigt jobbigt att läsa ( vad som helst som kräver koncentration), jag får ångest! Jag vill ju läsa en bok, ett blogginlägg eller två, men det känns omöjligt!!!
Det pirrar i nacken, bröstet, armarna, jag blir illamående, får tryck över bröstet, det blir tungt att andas och så får jag ont i magen.
Jag vill finna svar!
Jag vill förstå vad som händer och varför kroppen beter sig som den gör, det är helt obegripligt för mig om någon bara säger att din energi är slut eller liknande, hur ska man någonsin förstå?
Nu för tiden låter jag säkert som en himla gnälltant, men det handlar egentligen mer om att jag vill förstå!! Det skulle vara så enkelt om man kunde se orsak och verkan i praktiken på ett annat sätt än man gjort tidigare eller gör nu... Jag skulle vilja ha hjälp att organisera upp mina tankar på ett sätt, vet inte om ni förstår vad jag menar med det, men typ som att någon skulle kunna vägleda mig igenom mina tankar så att de inte "flyter" ihop. Det blir liksom en enda röra, det är så mycket som har hänt i mitt liv så jag har inte längre koll på hur jag ska kunna gå vidare och få ordning på den trassliga garnnystan. Så lite professionell ledning vore bra, känner jag... om det finns sånt!?
Det måste vara skillnad på att få prata med en psykologsköterska, psykolog och beteendevetare, eller?
Jag vill inte bara prata om det som varit eller är, utan jag vill ha hjälp med att gå vidare, få hjälp att förstå och att strukturera upp tankar och upplevelser så att jag kan greppa det mer, men kanske är det också omöjligt?! Vi kanske inte behöver förstå allt ? Vi kan inte förstå allt, men jag önskar att komma dit att shit the same and move on!
Nu när jag är utmattad är det inte alls lika lätt att tänka som jag gjorde tidigare, det var bara att köra på, trycka undan ångesten och köra på lite till... men nu är det stopp...
Ja, vi får hoppas att det kommer något gott ur detta också... om inte annat.. .lite mer medmänsklighet !
KRAM

1 kommentar:

Piedra sa...

När det gäller samtalsterapi har det visat sig att terapeutens utbildning inte är lika viktig för resultatet som vad personkemin är mellan terapeuten och den som går i terapi, så hitta någon som du tycker verkar klok och som du tycker att du funkar tillsammans så blir det bra.
Inte bara kroppen är utmattad utan också hjärnan, vilket gör det otroligt svårt att förstå det man vill förstå. Jag tror att det bästa man kan göra är att låta sig själv vila från frågorna, att lägga dem på hyllan - så länge. Då får vi mer vila, och vilan bör så småningom ge återhämtning, och då bör vi kunna tänka klarare och kanske till och med hitta svaren på alla "Varför?". Det är som det är just nu vare sig vi förstår eller inte. Jag tror det är bättre att försöka söka vila och leta efter det som kan ge lite kraft. Gräva i orsakerna kan vi göra senare.
Ja, det var mina tankegångar i alla fall. Är inte alltid så bra själv på att följa dem bara.
Kram! ♥