16 januari 2014

Att hjälpa sjukvården?

Sitter och funderar om det inte vore smartare att sjukgymnast, läkare, psykolog och patient kunde tillsammans sitta och prata om komplexa fall. 
Idag upptäckte min sjukgymnast att det inte var någon ide att jag kom dit mer då han inte kan göra något mer för mig när det gäller smärtproblematiken 
( Jag har inte fått några erbjudanden om
massage, akupunktur, elbehandling eller liknande då jag är ett så komplext fall, enligt sjukgymnasten )
Jag har varit hos honom 4 gånger och vi har inte kommit längre än att jag slutat att träna på gymet och promenerar endast i lungt tempo med hunden för att inte trigga igång min smärta. ( Jag har värk hela tiden men värken och tröttheten ökar om jag tar ut mig eller promenerar för fort och då står jag helt enkelt inte ut med värken)
Vad jag försöker säga att jag önskar att sjukgymnasten kunde pratat med smärtkliniken och med psykolog för att tillsammans komma fram till hur man ska få vidare, nu lämnas allt till mig igen?! Jag ska försöka komma ihåg det som sägs emellan alla besöken och informera den som jag för tillfället besöker om varför inte vissa saker funkar eller varför man inte gör si eller så, eller varför gör/säger psykolog, sjukgymnast och läkare som de gör och vad de tycker om min rehabilitering ? Hur tycker den och den andra att vi ska kunna gå vidare? Vad ska jag säga? Jag söker ju hjälp för att jag inte vet! 
Jag vill inte förmedla mellan dem...
Därför tycker jag att det på något sätt vore bra om de berörda samarbetade och lät patienten focusera på att bli frisk och känna sig trygg i vetskapen om att de vet vad de gör eller åtminstone samarbetade med mitt ärende, istället för att lägga massa osäkerhet, frågor och press på mig då jag faktiskt skulle behöva focusera på att bli frisk, inte söka svar på deras frågor. 
Fast det är väl klart att om de inblandade läkarna inte vet hur de ska hjälpa mig vidare, lindra min värk eller kan erbjuda mig något alternativt då kanske de inte borde kalla mig förrän de har en plan ?! Eller?

Nu blev det säkert ett väldigt konstigt inlägg, jag är inte duktig på att skriva och formulera mig, men jag försöker göra mitt bästa utifrån den utmattningen och koncentrationsstörningen ( nytt ord för mig ;) heheh ) jag har, så ha tålamod med mig okej?! 
Jag var och testade min syn idag och det var inget fel på mina ögon förutom att optikern tyckte att jag skulle ha den svagaste styrkan av läsglasögon när jag läser och ser på tv. Testade några olika bågar, vilka tyckte du var snyggast på
mig?
Puss & Kram Ninis

2 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Fyran eller sexan tycker jag, om inte lite mer åt fyran. Tycker du ser ledsen ut på sexan, men det kan ju bero på att du har annat ansiktsuttryck på fyran.
Ja tänk om sjukvården kunde fungera bättre. Tack och lov så har jag själv klarat mig rätt bra ifrån den, men tänker på alla andra som man hör och läser om.

Ha en fin kväll!

Therése sa...

bild 4 eller 6 ;)