08 januari 2014

Vilse i skogen

Vilse i skogen vandrar jag omkring....
Försöker förstå, försöker greppa livets gång och mening.
För några år sedan var jag naiv, enkel och energisk, nu är jag skeptisk, komplicerad och trött.
Läkarna säger det också, att jag är ett komplext fall, de har svårt att hitta lösningar på hur de ska kunna hjälpa mig ur eller åtminstone vidare i min smärtproblematik och trötthet.
Ett år har gått och det känns som att jag är kvar på ruta ett, förutom att jag har några få dagar i månaden då jag känner att det ändå finns lite hopp.

Jag har haft konstiga stickningar i huvudet i 4 dagar och i går kväll så spred sig stickningarna till kinderna och händerna, ringde till sjukvårdsupplysningen 1177 och de trodde att stickningarna berodde på spänningshuvudvärken och spänningarna i nacken.

Det var inte riktigt detta jag trodde livet skulle innehålla, mitt naiva jag är borta, allt jag trott på har jag liksom fått omvärdera, tänkt om helt enkelt. Det betyder inte att jag inte har en framtidstro, för det har jag, men att tro att livet går ut på att leva på ett moln av rosor och tron om att allt går att lösa på ett eller annat sätt, visst kommer saker och ting att lösas på ett eller annat sätt, men utgången är sällan den man tänkte sig från början.

Trots att vår familj gått igenom massa tuffa saker genom åren och min barndom inte var den mest idealiska så är jag otroligt TACKSAM för min familj. Min man som är en klippa, han finns där med sin kärlek och omsorg. Han är världens bästa!

Det finns så mycket som jag skulle vilja dela med mig, men just nu orkar jag inte skriva mer.
Sköt om er.

7 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Tackar för kommentaren du lämnade i min blogg. Alltid roligt när nya människor kikar in och ännu gladare blir jag är de lämnar kommentarer.

Efter att ha läst endel i din blogg, så känner jag så väl igen mig i vissa situationer. För lite mer än två år sedan så fick jag diagnosen utmattningsdepression/deprission.
Men det tar tid att bli helt fri den.
Lägger till dig i min blogglista, så jag har adressen. Hoppas det är okej :)

Piedra sa...

Jag har nog aldrig varit naiv, inte ens som barn. Men nu är jag rätt desillusionerad. Läkarna har nog avskrivit mig som ett hopplöst fall. Har hållit på i 12 år och blir snarare sämre än bättre. Men jag har i alla fall fått diagnoser som utmattningssyndrom och fibromyalgi, och det är bättre att veta liksom. Det som gör att det tar tid för mig - för ja, jag tror att jag kan bli bättre - är att jag kämpar emot med näbbar och klor och liksom SKA visa mig själv och andra att är som förr. Och DET kör fullständigt slut på mig. Kram! ♥

Piedra sa...

Åh, typiskt! Skrev just en kommentar, och när jag tryckte på "Publicera" stod det "Error" och så försvann alltihop... Kram! ♥

S/Y Euphoria sa...

Jobbigt! Jag gick in i den berömda väggen 2002 och blev rejält sjuk, total kollaps. Tog år att bli något sånär människa. Fanns liksom inga genvägar. Har fortfarande en del sviter kvar som aldrig försvinner, men uppskattar och betraktar tillvaron annorlunda idag. Hoppas du finner en lösning. Kram

Anonym sa...

Tack för besöket inne på min blogg. Jag känner så väl igen mig själv i det du skriver. För ett antal år sedan, närmare bestämt -06 drabbades jag av utmattningssyndrom/utbrändhet och var sjukskriven lite mer än 1 år. Under sjukskrivningen uppdagades det också att jag hade drabbats av Hypotyreos.(underproduktion i sköldkörteln) Ingenting fungerade för mig. Muskelvärk, domningar, stickningar i kroppen, trötthet, nedstämdhet, frusenhet. Hjärnan kändes trög och koncentrationen lika med noll. Tappade tråden under samtal med folk. Blev folkskygg, jag som annars var social! Ja, jag ville bara sova. Tappade lusten för precis allting. Allt var nattsvart!

Har du bett läkarna ta ett sköldkörtelprov? Det kan vara värt att göra det! När jag fick diagnosen så beordrades jag Levaxin (ett ämnesomsättningshormon som normalt produceras i sköldkörteln) och får ta dessa tabletter resten av livet. Men det kan det vara värt då jag mår bra idag.

Mer om denna brist kan du läsa här:

http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/?ar=True

Hoppas att du snart mår bättre!
Kram & Lycka till / Rozie

Semester & Mat sa...

Ja låg ämnesomsättning kan förväxlas med utmattningssymton, men det bra med det är att besvären går att medicinera bort.

Ha en fin kväll!

Piedra sa...

Det är så himla svårt det här. Läkarna avskriver en som inbillningssjuk ibland eller ett hopplöst fall, och till slut tror man nästan det själv. Men jag ger mig inte, det SKA gå att ha ett någorlunda bra liv. Kram! ♥